jump to navigation

Braderijen en de nieuwe wet op de handelspraktijken juni 15, 2010

Posted by Dries Cannaerts in algemeen management.
Tags: ,
trackback

We krijgen nogal wat vragen m.b.t. de impact van de nieuwe wet op de handelspraktijken op de komende braderij-periode.

Het is immers zo dat bij ingang van de soldenperiode, de referteprijs gewijzigd is in die zin dat moet verwezen worden naar de laagste prijs in de maand voorafgaand aan de solden.

Dit wil zeggen dat indien tijdens een braderij in juni reeds afgekorte prijzen worden geëtaleerd, dit de referteprijs wordt om de korting tijdens de solden aan te duiden. Wij verwijzen voor meer informatie naar dit UNIZO artikel.

Verder kregen wij via UNIZO onderstaande informatie, dewelke wij mochten publiceren.

Mogelijke oplossingen:

1. U kan tijdens de braderijen gebruik maken van de mogelijkheden van het gezamenlijk aanbod (koppelverkoop)

Voorbeeld:

Hemd heeft een  normale verkoopprijs van 100 €.  In de braderij (tijdens de sperperiode) verkoop je twee hemden “gezamenlijk” voor 200 – 30% = 140 Euro voor de twee hemden gezamelijk

 Tijdens die braderij in de sperperiode verkoop je je hemden ook afzonderlijk maar dan wordt er geen korting gegeven en is de prijs dus 100

 In de SOLDEN verkoop je je hemd enkel nog afzonderlijk en is de referentieprijs bijgevolg 100. Indien je ook in de solden hemden toch nog “gezamenlijk” zou willen aanbieden moet je voor dat gezamenlijk aanbod naar de braderijprijs verwijzen (m.a.w. je moet solderen op 140 voor de twee hemden gezamenlijk)

2. U kan ook nog de mogelijkheid gebruiken om producten uit een verder verleden aan te bieden in de solden en te bepalen welke producten u met braderijkorting aanbiedt en welke producten u met soldenkorting aanbiedt.

Dan stelt zich geen probleem met de referentieprijs. 

Voorbeeld:

In de braderij verkoop ik alleen t-shirts met een braderijkorting aan 100 – 20% = 80 €. In solden de solden soldeer je niet op de t-shirts. Maar je biedt andere producten aan waarop je tijdens de braderij geen korting hebt gegeven.

Je kan dan voor die producten solderen op de normale prijs.

3. Ten slotte is het ook mogelijk om tijdens braderijen aan uw klanten een bon te geven die recht geeft op een bijkomende korting tijdens de solden.

U moet er dan wel verplicht op vermelden dat de bon slechts kan gebruikt worden vanaf 1 juli (de solden)

Concreet zal u dan in de solden verwijzen naar de gewone prijs (de laagste van de maand juni) en bovenop de soldenkorting de korting van de bon toekennen.

Dit laatste systeem biedt de meeste voordelen aangezien u dan zowel tijdens de sper (en de daarbij horende braderijen) als tijdens de solden klanten iets extra kan bieden

Voorbeeld:

Tijdens de braderij koopt de klant een hemd aan 100 € en hij krijgt er een waardebon bij die vanaf 1 juli recht geeft op een bijkomende korting.

Tijdens de solden (vanaf 1 juli) soldeert u gewoon op 100€ en geeft u een soldenkorting van -20% én kent u een bijkomende korting toe op basis van de waardebon (bv. -10% extra).”

Advertenties

Reacties»

No comments yet — be the first.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: